Как се вади удостоверение за данъчна оценка на имот?

businessmen-with-the-new-employee_1139-213

Предстои Ви да продавате имот? Тогава със сигурност знаете, че един от документите, без които не можете да минете в никакъв случай, е удостоверението за извършена данъчна оценка. Всъщност то съпътства не само продажбата, но и всяка една сделка с недвижим имот. Абсолютно задължително е и може би е първият документ, с чиято подготовка трябва да се заемете. Нека Ви помогнем и обясним как става това.

Какво представялва данъчната оценка?

Удостоверение за данъчна оценка на имота по чл. 264, ал. 1 от ДОПК (Данъчно-осигурителния процесуален кодекс) регламентира данъчните събирания – ако имате неплатени данъци, не можете да извършвате сделки с имота си или да се разпореждате с него. На първо място този документ показва дали сте се издължили на държавата (данък сгради, такса смет).

Как се издава?

Издава се от съответната данъчна служба към общината – по местонахождение на имота в срок от 3, 7 или 14 дни, като цените са съответно 34лв; 25.50лв;17лв. То може да се получи лично или по електронен път.

За да си издадете този документ бързо и лесно и да не Ви се налага да се разхождате до службата няколко пъти, подгответе следното – документ за собственост и негово копие; молба за издаване на удостоверение за данъчна оценка, удостоверение за наследници (ако имотът ви е наследствен). Нужно е да попълните молба за издаване на удостоверение за данъчна оценка, която може да свалите тук. Данъчната оценка може да се издаде или от собственика, или от упълномощено от него лице. При положение, че имотът е съсобственост, удостоверението може да издаде и само един от отделните собственици. Имайте предвид обаче, че попълнените имена на всеки от съсобствениците са необходими за издаване на удостоверението. Ако сте наследник, е нужно да легитимирате това чрез документ за самоличност и удостоверение за наследници. В зависимост от качеството, в което се явява заявителят, могат да Ви бъдат изискани и други, по-специфични документи.

За какво да внимавате?

Уверете се, че данъците на имота са платени.

Проверете вече издаденото удостоверение за грешки. Трябва да получите два екземпляра, които са нужни за изповядването на сделката от нотариуса. Първият екземпляр е нужен за него, а вторият екземпляр е предвиден за Агенцията по вписванията.

Често момент, който се пропуска, е дали имотът е деклариран в данъчната служба от последния му собственик.

Имайте предвид, че за земеделските земи удостоверението важи до края на текущата година, а при друг вид имот за валидността му има значение кога е издадено то (до 30 юни – важи за период от една година, след 30 юни – важи до края на текущата година. При изрядност по отношение на данъчните задължения – важи до края на текущата година).

Надяваме се, че сме Ви били полезни. Най-изгодните оферти може да намерите само при нас – ние от Имоти Доверие сме винаги насреща, за да Ви помогнем във всяка ситуация.

Прочетете още...

1 Response

  1. Юлия Илиева каза:

    Така също и схема/ скица на имота трябва да имате, за да издадат данъчна оценка – без нея връщат. Никъде не го видях написано, където и да търсих актуална информация по въпроса. Поне за София е така.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *