Задължения на домоуправителя
Всички знаем колко е важна тази длъжност, но дали сме наясно какви точно са задълженията на домоуправителите. Обикновено не сме достатъчно информирани какво зависи от домоуправителя на сградата ни – или сляпо му се доверяваме, или го обвиняваме в бездействие и той често е най-удобният виновник за всички неизправности, с които се сблъскваме в блока си.
Научете какво реално се включва в правомощията му и какво можем да изискваме от него по силата на закона.
- Според „Закона за управление на етажната собственост” (ЗУЕС) домоуправителят се занимава, обобщено казано, с ремонтни дейности, планува такива при нужда, с различни аварии, следи за вътрешния ред, взима отношение и разрешава конфликтни ситуации, казуси, които понякога изискват правна консултация, спазва срокове за плащания, събира пари от съседите си и др.
- Домоуправителят се назначава за срок от две години. Изборът става на Общото събрание.
- Длъжен е да свиква Общо Събрание (ОС) минимум един път годишно.
- Важно е да се знае, че домоуправител и касиер на блока не са едно и също нещо. Понякога могат да съвпадат – един и същи човек да изпълнява и двете длъжности, но най-добре е да се изпълняват от две различни лица, защото така контролът е по-стриктен.
- Събира месечни такси – в инвестиционен фонд или обща каса. Тези приходи се изразходват за належащи нужди на блока – това трябва да стане след съгласуване или след взимане на решение от Общото Събрание на собствениците или наемателите в сградата. Средствата се влагат в допълнително оборудване или обзавеждане, изпълнение на предписания или изисквания от различни контролни служби и инстанции, както и за извършване на допълнителни дейности, необходими за нормалната експлоатация на общите и идеалните части към сградата и прилежащите площи;
- Следи за събиране на т.нар. консумативни разходи – такива разходи са например разходите за осветление, почистване, асансьор и други, необходими за поддържане на общите части на сградата. Парите за домоуправителя се събират от касиера заедно с другите месечни разходи.
- На Общото събрание трябва да се представя, в сътрудничество с касиера, отчет за събраните и съответно похарчените пари. Месечните отчети трябва да съдържат информация за: извършена работа през изминалия месец, събрани месечни такси, некоректни платци, извършени плащания към съответните експлоатационни дружества и поддържащи фирми, отчет за приходи и разходи в обща каса или инвестиционен фонд на сградата.
- Освен отчет, е длъжен да представи документи, удостоверяващи точните похарчени пари чрез касови бонове, квитанции, фактури.
- Добре е да се знае, че в София е нужна регистрация на етажните собствености. Домоуправителят попълва специална бланка с данни за сградата – РЗП, брой етажи, тип строителство. Предава се в Общината.
- Изготвя правилник за вътрешния ред и следи за спазването му от собственици, наематели и гости в сградата след одобрението му на Общо Събрание (ОС); предлага промени в този правилник.
- Следи за спазване на нормативни изисквания и наредби.
- Води и спазва пълния набор от документация (книга на собствениците, правилник за вътрешния ред, разпоредби, предписания и др.).
- Представлява сградата пред административните органи в страната.
- Съдейства при събирането на стари задължения (такси за разходи и поддръжка на общите части) от некоректни платци в етажната собственост.
- Заплаща месечните разходи за общите части на сградата: електричество, вода, газ, тец, абонаменти към фирми и др.
- Счетоводство, банкови операции, фактуриране, правни консултации в случаи на междусъседски спорове или спорове между собственици, инвеститори и строители – всичко влиза в задълженията на домоуправителя.
- Представлява живущите пред доставчиците на услуги, сключили договор с етажната собственост.
- Контролира и координира поддържащия персонал.
- Според предоставената му от собствениците или съответните органи информация определя идеалните части.
- Предоставя информация за броя на вписаните кучета.
- Съдейства между съседите при възникване на ситуации, при които някой е ощетен (например ако някой съсед наводни друг, домоуправителят трябва да се намеси).
- При избор на нов домоуправител предава с протокол съхраняваните документи, останалите парични средства, банкови карти (ако има такива), както и отчет за дейността си през изминалите 2 години от неговия мандат.
Не се тревожете да изисквате от домоуправителя на сградата спазването на всички негови отговорности. Ако имате колебания – обърнете се към нас, винаги сме насреща да помогнем. Имоти Доверие – най-добрите оферти и най-опитните професионалисти.
Здравейте, Домоуправителят ни и съпругата му касиер отказаха да ми покажат Документацията касаеща отношенията ни Съсобственици и Топлофикация , която информация ми беше Важна и да я предоставя в срок Той повече от 7 години е домоуправител и никога не пожела да ми покаже как разходва парите , който му предоставяме във вид на такса . Самоволно увеличава заплащането на Чистачката – от 50 на 60 лв месечно , въпреки , че във входа ни няма прозорци и тя мие стълбището веднъж на няколко месеца ( Измита веднъж седмично и мие само първия етаж от 8 етажния ни вход ) Домоуправителят Не взима отношение когато комшия прави оргии и тормози съседите си . Вратата на входа е вечно Не затваряща се , въпреки , че често обябява ,че уж е ползвал услуги на техника по домофонните системи . Пред моята врата никога няма светеща крушка , Домоуправителят ни умишлено крие Богати бизнесмени и не изисква от същите такса : например син гледа крави и всяка сутрин донася големи туби с мляко , майка му го разфасова в малки и по цял ден тича да го разнася , за което ползва многократгно асансьор , а накрая заявява, че спяла в друг блок при дъщеря си и не плаща такса вход Друга бабка продава мед , който дъщеря й докарва с буркани и във входа е върволик от желаещи домашен мед – въпреки , че същата живее на шестия етаж такса се плаща само за 1 човек .Брат по 5-6 пъти посещава двете си възрастни сестри , като им носи продукти да готвят на голямото му семейство , на обяд всички идват да се хранят тук и безспирно се тича с тавите , а се плаща за двама . Монтираната общинска пейка пред входа набързо беше отскубната и скрита някъде . Без мое съгласие ( затворих си очите ) плащах 6 години по 10 лв. на месец за мен и възрастната ми майка ( аз съм с рак на гърдата и държавата ме пенсионира със 106 лв пенсия , несемейна съм и без работа с отстранена мускулатура и лимфни възли ) При условие, че съседни на нас входове взимат такса от около 3 – 3.50 лв на човек И това са го обявили на табло във входа си с цялата важна конкретика . Понеже на няколко пъти помолихме да започнат да поставят списъци с броя лица в апартамент и колко дължи всеки за съответния месец и никой не го направи , както и Отказват да ми покажат как и за какво конкретно се разходват събраните суми , аз се амбицирах и от около година не плащам по 10 лв такса (за мен и майка ми ) с идеята , че съм си предплатила през изминалите 6 години , в които давах безропотно , и с желанието от няколко месеца да си продам жилището . (През последните 20 години живеейки тук десетки пъти аз и майка ми купувахме и засаждахме Люляк , момини сълзи , здравец, лалета , градински цветя пред входа , а ги откривахме изкоренени , заедно с пръста и подхвърлени в асансьора ) Понеже на тях градинка и дръвчета не им трябвали Мъжа , който години наред правеше нощни оргии на един 14 февруари , собствения му рожден ден около 22.00 часа дойде да ми разбива вратата пиян и обиждащ , псуващ ритайки , блъскайки ,драскайки по вратата ми като й отскубна лайсната и я изкриви , защото включих миксера си за да разбия 3 яйца а домоуправителят Не взе никакво отношение по въпроса . Много ВИ Моля , дайте ми съвет как да постъпим ? Можем ли да предизвикаме Ревизия на цялата надлежна документация и КАк ? Благодаря Ви , от Сърце , Предварително ! С уважение : Петрова